המנשא הנכון- אתר המנשאים הישראלי - תינוק שמקשית את הגב
דף הבית >> הצילו, תינוק בוכה! >> תינוק שמקשית את הגב
תינוק שמקשית את הגב
 
מאת ענת סימון

מומחית לליווי התפתחותי, עוסקת באבחון וטיפול בשיטת ורדי, הדרכת התפתחות תינוקות בשיטת צעד ראשון, הדרכת קבוצות אימהות, עיסוי הודי לתינוקות , חינוך מוסיקלי לטף טיפול בשיטת בודי ספין, שיטת BAT, וורטקס , מוקסיטה, רייקי, והנחיית מעגלי תמיכה באימהות אחרי לידה.
ענת ידועה ביכולתה לשכנע כל תינוק, גם הסרבן ביותר, להכנס למנשא.
מקבלת בגן יבנה והסביבה.

ניתן לקרוא עוד ב
אתר של ענת
ליצירת קשר: 054-4899489

 


 

אחת הסיבות לתינוק שמתנגד לנשיאה במנשא היא תבנית תנועתית נוקשה המתאפיינת בגב מכווץ וחוסר איזון בין השרירים הזוקפים (בצד האחורי של הגוף) לשרירים הכופפים בצד הקדמי של הגוף). כאשר השרירים הזוקפים מכווצים ביחס לשרירים הכופפים, מתקבלת תבנית תנועתית המאופיינת בהקשתה של הגב, כיווץ בשכמות, ידיים מופנות לצדדים וקושי בערסול ובהבאת הגוף למצב של כפיפה עוברית.  

מה מאפיין תינוקות שיש להם תבנית תנועתית נוקשה?

1. טונוס מוגבר בידיים- כאשר מנסים לקרב את הידיים לקו האמצע, או ליצור תנועת חיבוק של כל יד לכתף הנגדית, נתקלים בהתנגדות.

2. קושי להושיט את היד אל צעצוע שנמצא מעבר לקו האמצע.

3. בשכיבה על הבטן – אווירון שמתקשה "לנחות", או הישענות על כפות הידיים בעוד המרפקים הישרים נשארים באוויר ואינם "זוכרים" שאפשר גם להתכופף ולנוח על המשטח.

4. קושי בהיפוך מן הבטן אל הגב- אם מתבצעים היפוכים כאלו הם מסתיימים בדרך כלל בנפילה וחבטת הראש על המזרן. נפילה זו נגרמת בגלל חוסר האפשרות להפריד תנועות ולארגן את ההיפוך בצורה יעילה, אלגנטית ומדורגת.

5. ההיפוך מן הגב אל הבטן נעשה ע"י הקשתה של הגב ושילוח היד העליונה לאחור.

6. כאשר משכיבים את התינוק על הצד הוא מקשית את גבו ושולח את היד העליונה לאחור.

7. קושי בתנוחת הערסול על הידיים או במנשא. תינוקות שמתקשים להתערסל נוהגים ליישר גבם או להקשיתו לאחור כאשר מנסים לערסל אותם.

8. תינוק שאינו מרגיש נינוח בשכיבה על הגב.

9. תינוק שמתקשה לעגל את גבו ולתפוס את הרגליים בעזרת הידיים.

10. קושי בביצוע הפניות ( רוטציות) של הגו.

11. התינוק חסר מנוחה , ונדמה שהוא כל הזמן ערני ואינו עוצר מלהתנועע. כאשר הוא שוכב על הבטן הוא תמיד מרים את ראשו וגם במצב של עייפות מוגברת הוא אינו מניח את ראשו על המזרן ואינו נח. גם כשההורה לוקח אותו לידיים בתנוחת בטן אל בטן הוא אינו מתרפק ומניח את ראשו על כתפו של ההורה. חלק מהתינוקות יכולים להירגע רק בתנוחת הנקה בה יד אחת מחבקת את האם מתחת לבית השחי שלה.

12. התינוק מסוגל לישון רק בשכיבה על הבטן.

13. בגלל חוסר היכולת של התינוק להתהפך והעדפה של שכיבה על הבטן עלול להיווצר מצב שבו התינוק מדלג על שלבי ההיפוך והשלבים של משחק בידיים וברגליים בשכיבה על הגב. לעומת זאת התינוק נראה לעיתים כממהר לזחול או לעמוד שכן זו הדרך היחידה שלו להתנועע במרחב.

14. תינוק שאוהב שמעמידים אותו- אינו יודע להעמד בעצמו ממצב שכיבה אבל  מעדיף תבנית של יישור רגליים במצב זקוף ופעמים רבות  נראה לא נינוח בהתרפקות על ההורה או אפילו בישיבה ו"מבקש/דורש לעמוד".

נשמע מוכר? אם כן, מה אפשר לעשות?

הנה כמה רעיונות לתרגילים ביתיים שאפשר לנסות בבית. שימו לב, אם נראה שהתבנית הנוקשה מפריעה להשגת שלבי ההתפתחות יש להתייעץ עם רופא התפתחותי ולא להסתפק בתרגילים שמוצעים כאן.

הרמת הרגליים והאגן בשכיבה על הגב- כך מסייעים לגב להתארך ולהתעגל .



אם התינוק מתנגד לתנועה ומנסה להקשית את גבו לאחור ,אפשר להקפיץ קלות את האגן על המזרן תוך החזקה  בירכיים של התינוק. התנועה נעשיית בכיוון אלכסוני כך שכתוצאה מההקפצה הגוף כולו מתנועע קדימה ואחורה (כמו בתנועה של נדנוד עגלה).

אפשר להוסף שיר קצבי או מנגינה. פעמים רבות נראה שכתוצאה מתרגיל זה התינוק מקרב את שתי ידייו לקו האמצע. הדבר נובע משחרור השרירים הזוקפים כולם כולל איזור הכתפיים והשכמות.

המשחק הזה מומלץ מאד לתינוקות ועוזר גם לשחרור הבטן אם מצטבר בה מתח מיותר (למשל אצל ילדים שסובלים מגזים).

ערסול במנשא או בערסל- מאפשרת מנוחה והארכה של שרירי הגב



תנוחה זו מדמה את הכפיפה העוברית ברחם.

בתנוחה זו  התינוק נתמך היטב מכל הכיוונים  ולכן יכול להרשות לעצמו לשחרר כל מתח מיותר  ולנוח  (הלוואי גם עלינו) : גבו מתעגל ומתארך, מרפקיו קרובים לגוף , כפות ידיו קרובות לקו האמצע של הגוף והברכיים כפופות לכיוון החזה.

גם כאן אם התינוק מתוח מאד ומתנגד לתנוחה ע"י הקשתת הגב לאחור ופרישת הידיים לצדדים, עדיף תחילה לעסות את הגו ואחר כך להיכנס למנשא בהדרגה ותוך תנועה קצבית.

ניתן לערסל תינוק גם בערסל קטן ייעודי לתינוקות שבו הרגליים והראש מורמים מעט והגב שוקע ומתארך. שכיבה בערסל מתאימה לתינוקות שכבר למדו להתערסל במנשא או על הידיים ולא יתנגדו לתנוחה זו.

תנומת בוקר או צהריים בהשגחה בתנוחה זו מומלצת מאד.
 

שכיבה על הצד במנוחה כאשר היד העליונה נמצאת לפני הגוף ופנויה לשחק במשחק.



אם התינוק משאיר את היד העליונה מאחור בזמן השכיבה על הצד אפשר לטפוח קלות על השכמה על מנת להרפות ממנה מתח מיותר או לתת לתינוק צעצוע ביד על מנת שהוא יביא אותו לפנים כדי שיוכל להסתכל בו.

אחת האטרקציות המוצלחות ביותר על מנת לגרות את היד העליונה להגיע קדימה היא לתת לתינוק לגעת בפנים אנושיות.

זה פשוט : שוכבים לצידו של התינוק ונהנים ביחד!