המנשא הנכון- אתר המנשאים הישראלי - מהו מנשא פיזיולוגי
דף הבית >> איך לבחור מנשא >> מהו מנשא פיזיולוגי

מהו מנשא פיזיולוגי?

 

במאמר זה נסביר את ההבדל העקרוני בין נשיאה במנשא התומך בצורה נכונה בגוף התינוק, כלומר מנשא פיזיולוגי, לבין מנשאים אשר תמיכתם בגוף התינוק אינה אופטימלית.

 

מנשא פיזיולוגי מתאים את עצמו לצורת התינוק ולפיזיולוגיה שלו, בשונה ממנשאים קשיחים ומובנים שמאלצים את התינוק להתאים את עצמו אליהם.

בשימוש נכון, כל המנשאים הפיזיולוגיים מספקים לתינוק תמיכה נכונה.
הדגש הוא על שימוש נכון משום שגם במנשא תינוקות פיזיולוגי אפשר לשאת את התינוק בצורה לא נכונה.
מסיבה זו אנו ממליצים לקבל
הדרכה לשימוש נכון במנשא.


גב עגול- למה זה חשוב?
 

תינוק בא לעולם כשגבו מעוגל. ברחם התינוק מקופל לשניים ככדור קטן. כאשר הוא יוצא לאויר העולם, הוא עדיין נוטה להתכדרר ככדור, לעגל את גבו ולאסוף את גפיו. התבוננו על התינוק הרך שלכם- כאשר אתם מניחים אותו על הבטן הוא מקמר את גבו ומבליט את ישבנו כלפי מעלה כשרגליו כפופות. כשאתם מרימים אותו, הוא נוטה לקפל את גפיו ולקרבם למרכז גופו. זהו מנח פלקסורי, בו השרירים הזוקפים הם ארוכים וחלשים, ואילו השרירים הכופפים קצרים וחזקים. עם הזמן התינוק ילמד לחזק את השרירים הזוקפים ולישר את גבו וגפיו, אך חשוב לאפשר לו לעשות זאת בהדרגה.
 

באופן טבעי, ההתיישרות של עמוד השדרה למצב זקוף היא תהליך הדרגתי ואיטי המתרחש לאורך חודשים, במהלכו השרירים הזוקפים והכופפים אמורים להתארך ולהתחזק בהדרגתיות באופן יחסי זה לזה ומכאן לאפשר תנועתיות אופטימלית של כל המערכות בגוף.

 

גם אחרי שהם מתיישרים ומזדקפים ולומדים להזדקף וללכת, פעוטות נוהגים לחזור לתנוחה מכונסת כשהם ישנים. ביוגה תנוחה זו מכונה "תנוחת הילד" (balasana) ומתבצעת לצורך רגיעה, הרפייה ומנוחה. נסו אותה בעצמכם ותווכחו כמה היא נעימה ומרגיעה!

 

שכיבה על הגב- ״מגהצת״ את התינוק 


בתקופתינו, אופן הטיפול בתינוקות מאיץ את תהליך ההזדקפות באופן לא טבעי כבר מרגע הלידה: הנוהל להשכיב תינוקות על הגב מרגע הלידה ולהשאירם שוכבים לפרקי זמן ממושכים, מאלץ את גוף התינוק להתיישר ואת גפיו להתרחק ממרכז גופו, כבר בימים הראשונים אחרי הלידה. השרירים הכופפים הקצרים של הוולד, שהיו אמורים להתארך ולהתחזק במקביל בתהליך איטי והדרגתי, מתארכים מבלי להתחזק מעצם המנח המיושר שהתינוק מגיע אליו בשכיבה ממושכת על הגב, בעוד השרירים הזוקפים בגב התינוק זוכים למגע רב בהרבה מעצם השכיבה על הגב ולכן ממשיכים להתחזק עוד יותר. כתוצאה מכך, אצל חלק מתינוקות נוצר חוסר איזון בין השרירים הזוקפים והכופפים, המגביל את התנועתיות שלהם ולעתים יוצר עיכוב בהתפתחות המוטורית.

המנשא כאלטרנטיבה לשכיבה על הגב

 

בחודשים הראשונים לחייו, נשיאה במנשא יכולה למתן את תהליך ההזדקפות ולהוות אלטרנטיבה לשכיבה על הגב. כשהתינוק נישא במנשא אנו שואפים לאפשר לו לשהות בהרפייה מוחלטת, בתנוחה המכונסת הטבעית עבורו, ולהניח לו להזדקף ולהתישר בקצב שלו. מסיבה זו מומלץ להמנע בשלב זה ממנשאים מערביים קשיחים או ממנשאי ילקוט המותאמים לתינוקות גדולים, המאלצים את גב התינוק להתישר.
 

מנשא פיזיולוגי הוא מנשא רך שיכול להתאים את צורתו לצורת עמוד השדרה של התינוק, ומאפשר לשאת את התינוק בתנוחה בה איבריו מכונסים וגבו מעוגל, כמו ערסול, רגלי צפרדע או בטן לבטן. תנוחות אלה מאפשרת לו להרפות את שריריו לחלוטין באופן המסייע להתמודד עם כאבי בטן ("גזים"), סטרס, עייפות יתר ושאר צרות, ומאפשרות את התפתחות התינוק בצורה אופטימלית.

 

פישוק במנשא- למה זה חשוב?
 

הורים רבים סבורים בטעות כי יש להמנע מתנוחת פישוק אצל תינוקות, או לפחות בחודשים הראשונים. למעשה, ההפך הוא הנכון! פישוק, כאשר מפרקי הירכיים והברכיים כפופים והירכיים תמוכות, הוא התנוחה הבריאה והיחידה המומלצת עבור תינוקות, במיוחד בחודשים הראשונים. הסיבה העיקרית לכך היא שמירה על מיקום נכון של מפרק הירך ומניעה של פריקה של מפרק הירך.

 

מנשא המאלץ את התינוק לישר את רגליו ומקרב את הירכיים זו לזו, כמו מנשאים מערביים קשיחים, אינו מנשא פיזיולוגי, והוא מגביר את הסיכון לפריקה של מפרק הירך. מנשא פיזיולוגי מאפשר לתינוק להנשא מגיל לידה ברגליים מפושקות, כאשר הברכיים כפופות ורחוקות זו מזו, והירכיים תמוכות. יש חשיבות כמובן להתאמת רוחב הפישוק למידת התינוק, ולכן מנשא פיזיולוגי יתאים במידתו למידת התינוק. הטוב ביותר הוא מנשא שניתן לכוונן בו את רוחב הפישוק להתאמה מדויקת בכל גיל.
 

קראו עוד על בחירת מנשא לתינוק רך

 

אוקי, זה בגיל רך. מה לגבי מנשא לתינוק גדול?

 

בגיל כמה חודשים התינוקות מתחילים לגלות ענין בסביבה, ודורשים לאפשר להם אינטראקציה עמה. זה השלב בו הורים רבים חשים שהמנשא המתאים הוא מנשא מערבי קשיח, שהתינוק נישא בו בתנוחה זקופה, וניתן גם לסובב אותו עם הפנים החוצה.

 

ככל שהתפתחות התינוק מתקדמת והתינוק מתקרב יותר לגיל ישיבה, כלומר לשלב בו הוא מסוגל לזקוף בכוחות עצמו את עמוד השדרה שלו, נשיאה במנשא קשיח המאלץ זקיפה של הגב הופכת פחות בעייתית. למרות זאת, גם כשמדובר בתינוקות גדולים, מנשאים מערביים קשיחים אינם מנשאים פיזיולוגיים.

למרות ש
פריקה של מפרק הירך מתרחשת בעיקר אצל תינוקות בחצי השנה הראשונה לחייהם, גם אצל תינוקות גדולים מומלץ להמשיך לשמור על מנח נכון של מפרק הירך, כלומר על פישוק. כאשר התינוק תלוי מהמפשעה ורגליו משתלשלות כלפי מטה ללא תמיכה עלול להווצר לחץ מתמשך על כלי הדם הממוקמים בחיבור של הירך והמפשעה, באופן שיגרום לירידה בהחזר הורידי (או במלים פשוטות- הרגל של התינוק "נרדמת").

 

לתנוחת "תינוק רואה עולם" כשפני התינוק פונות החוצה יש חסרונות נוספים, גם מנקודת המבט של הנושא, ובפרט עומס גדול מדי על הכתפיים אשר מגביל את השימוש בתנוחה למשקלים נמוכים יחסית ואף למספר מנשאים מצומצם, ואינו מעשי כאשר מדובר בתינוקות הקרובים למשקל 10 ק"ג ומעלה.

קראו על סיבות נוספות מדוע לא מומלץ לשאת את התינוק במנשא עם הפנים החוצה.

 

אז מה מומלץ?

 

אנו ממליצים להעדיף בכל שלב מנשאים אשר בהם מתקיימים בהם התנאים הבאים:

  • התינוק נישא בפישוק

  • הגב מעוגל

  • התינוק נשען על גוף הנושא (ולא נוטה החוצה)

  • הברכיים בגובה האגן

  • הירכיים תמוכות עד הברך
     

קראו עוד על בחירת מנשא לתינוק גדול

 

נשיאה נכונה במנשא פיזיולוגי מאפשרת לתינוק להזדקף כרצונו ולהנות מאינטראקציה עם העולם כשהוא ער ומעונין בכך, וגם להתכנס ולהתחבא מהעולם העמוס גירויים כאשר הוא זקוק למנוחה ושינה.
 

במאמר זה התיחסתי אך ורק לסוגיות הקשורות לנוחות ובריאות התינוק. עם זאת חשוב לציין כי לבחירת מנשא יש השפעה גדולה גם על נוחות ובריאות הנושא, בפרט כאשר מדובר באמא שנושאת את תינוקה בעוד גופה מתאושש ממאמץ ההריון והלידה. מנשאים מערביים חסרי חגורת מתניים אינם מאפשרים חלוקת משקל ארגונומית נכונה על גוף הנושא, ורגלי התינוק המשתלשלות ומתנדנדות ללא תמיכה הרחק באזור הבטן התחתונה, ולפעמים הירכיים של הנושא, מכבידות ומעמיסות. מסיבה זו מנשאים אלה רחוקים מלהיות אופטימליים, לא רק עבור התינוק אלא גם עבור ההורה.